Friday, March 5, 2010

Harimau Cilik

..."Ayah, cikgu pilih Ajim main bola utk team sekolah", cerita anak ketiga saya..pelajar Tahun 5...terkejut jugak saya...sebelum ni, dia bagitau dipilih utk pasukan handball (ni pun sukan baru utk dia)...anak saya ni hanya main bolasepak bila abang2 dia balik bercuti dr Kota Bharu je...ada beli kasut bola utk dia tp masih bau baru...tk pernah pakai...kalau main bola petang2 kt masjid...kaki ayam. Mungkin nilah masanya dia pakai kasut bola tu...Hari Khamis lalu 25feb10...Ajim bagitau dia kena beli seluar bola sbb esoknya, 26feb10 (Maulidur Rasul) pasukan sekolah nk bermain di perlawanan jemputan 4 sekolah di SK Sri Kepong. Balik dr kerja, mlm tu kami pegi pasar mlm kt Jalan Kuching...nasib baik ada seluar yg nk dibeli tu. Lps tu pegi mkn..."Stokin bola tk payah beli ke?", tanya saya..."Tah lah, cikgu tk cakap pulak", jwbnya...pegi blk pasar mlm tadi..beli stokin pulak...kalau tk beli nnti tkkn nk pakai stokin sekolah pulak.

Esoknya, selepas hntr dia ke sekolah...8.00 pagi, saya blk rumah dulu ambik isteri dan anak bongsu kami yg nk jugak pegi tgk abangnya bermain dalam perlawanan2 tersebut. Seblm sampai ke SK Sri Kepong...rewang cari bekalan..ada kt Tmn Sri Sinar....nasi lemak, karipap..dh siap bwk tikar..mcm nk pegi berkelah..sampai di sana, perlawanan dh bermula...nampak Ajim...dia main sbg pemain pertahanan (fullback)...nampak ok dia main...tp masih mcm krg confident..mungkin pengalaman pertama bermain utk pasukan sekolah...pakai full jersey pulak tu...rupanya seluar dan stokin yg dibeli semlm tk dipakai!. Saya mcm biasa...sibuk lah dgn agenda saya...ambik gambar..seronok jugak sbb yg main semua kanak2 sekolah...Tahun 4 hingga 6...cilik dan comel...tiada permainan kasar/ganas..mereka bermain dgn keseronokan, penuh gaya bak pemain pro dan memberi aksi2 yg menarik...mungkin ada yg bakal mewakili kelab/negeri/negara satu hari nanti....

...Pasukan SK Batu Empat (1) Jalan Ipoh...Ajim berdiri
dua dari kanan...kombinasi Tahun 4 hingga 6

     





...para guru/jurulatih memberi tunjuk ajar semasa waktu rehat







...satu2nya pemain berbangsa Cina (No 3)


















...lawan di atas padang ttp sahabat di luar...diantara mereka,
ramai yg tinggal di tempat yg sama walaupun belajar di sekolah
lain...juga ada yg pergi ke SRA yg sama..

...keseronokan bertemu terpancar diwajah mereka
walaupun akan bersaing utk kemenangan...



 
...setiap kali tamat permainan, mmg jelas kelihatan keakraban
sesama mereka...menang atau kalah...


...bersama guru dan jurulatih

....mereka bermain 3 perlawanan...seri 1-1, kalah 0-5
dan menang 2-1...dengan latihan yg sistematik mereka
bakal menjadi pemain2 yg berpotensi...

 

2 comments:

3yearshousewife said...

Apsal team lagi satu tu pakai vest netball? Tu team takde sponsor ke?
Caya lah Ajim, hehehe, boleh le maintain kurus macho camni.

Raziff Lokman said...

....biasalah, sekolah2 ni mana ada bajet..kena cari sponsor, mcm sklh Ajim tu ok lah..pengerusi PIBGnya aktif dan kuat support aktiviti pelajar2.